Fie Norsker, 08-03-18

Fie Norsker tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i København i 2006, og er i dag en vigtig del af den danske kunstscene med sin personlige, både underfundige og alvorlige stil. Hendes praksis bygger på den danske tradition for ekspressivt landskabsmaleri med reference til kunstnere, såsom J.F. Willumsen og Per Kirkeby, men som et samlet hele opbygger et univers, der er befolket af nisser, spøgelser, trolde, ugler og menneskelignende figurer og væsener. De agerer alle i en setting, hvor former og symboler både indgår som baggrund for figurernes handling og bryder direkte ind i figurernes konkrete fremstilling.  

Portalen som form går igen i en lang række af Fie Norskers værker og fremstår blandt andet både som portal, hårpragt, halvmåne og klippe. Betydningen er derfor aldrig entydig, og formen er aldrig klart afgrænset. Tværtimod. Hos Fie Norsker bliver betydningens og formens grænser hele tiden overskredet og flyttet. Det gør hun blandt andet i kraft af de to hovedsymboler, hun arbejder med: portalen og totemmet, som begge er knyttet til rituelle transformationer og overgange. Totemmet er endda et symbol for en både fysisk og åndelig forbindelse mellem dyr og menneske, hvad der yderligere understreger en fysisk og mental transformationstilstand. At knasterne i træsokler udført i keramik også kan virke som øjne er derfor ikke et sælsomt syn, men en del af den indre logik, værkerne er bærere af.