Beklædningsdesign

Hvorfor er vi vilde med mode og design af beklædning?
Fordi moden udvikler sig konstant, og det er en spændende udfordring at designe beklædning? Eller måske fordi det er her konkurrencen er størst? Næsten intet andet industrielt design er karakteriseret ved så hurtige og bestandige stilskift. Som designer skal man være fremme i skoene og holde fast på sine tanker og ideer. Alle har en jo en personlig smag og holdning til det tøj, de køber, fordi mode er et følelsesmæssigt anliggende – den afspejler personlighed, den signalerer, at man gerne vil tilhøre en bestemt social gruppe og/eller, at man ønsker at være anderledes og udtrykke sin individualitet i forhold til omverdenen. Det stiller store krav at kaste sig ud i den branche: Du skal hele tiden følge med udviklingen – iagtage subkulturer – dykke ned i kunst- og kulturhistorie  – og følge med i de aktuelle politiske strømninger. Der skal eksperimenteres med nye materialer og teknikker, så de forskellige tekstiler kan testes, og man kan finde deres potentialer.

Vera skole for kunst og design foto: Clara Tange Bech

Beklædningsindustrien er Danmarks fjerdestørste eksportvare, så tøj har enorm økonomisk betydning – og dermed hviler der et stort samfundsmæssigt ansvar på designernes skuldre. Vi tvinges til at tage stilling til en masse ting:  bl.a. forurering, dyrevelfærd, resource-forbrug og arbejdsvilkår i fjerne egne. Så faget er ikke kun æstetisk – det rummer mange og uhyre vigtige moralske aspekter.

Guilty feelings about clothes are totally unnecessary. A lot of people earn their living by making clothes, so you should never feel bad.” 
― Karl Lagerfeld

Og hvordan underviser Vera så i det fag?
Designprocessen er omdrejningspunktet for undervisningen. Igennem forskellige projekter lærer du processens faser: inspiration og idéudvikling, udarbejdning af moodboards, eksperimenter med materialer, teknikker, farve og form samt kollektionsopbygning og tilskæring/opsyning. Vi underviser i Adobe Illustrator, modetegning/illustration, croquis, mixed-media teknikker, syteknik og tilskæring. Den teoretiske undervisning indeholder bl.a.: Mode/stilhistorie, kultur, æstetik, funktion, trendanalyse og materialelære. Vi lægger op til diskussioner med kritisk fokus på emner som bæredygtighed, designproduktion og internationalisering.

Studietur
Som regel går turen til Paris hvor vi fx besøger Yves Saint Laurent's Studio, kigger på samtidskunst, studerer dragthistorie på Musee Galliera, går i modebutikker og ser det sidste nye.

Videre uddannelse
Kurset forbereder til optagelse på de videregående uddannelser indenfor beklædningsdesign. Vi har hvert år mange kursister, der bliver optaget på designskolerne i København og Kolding, på designteknologuddannelserne, tekstilformidleruddannelsen og designskoler i udlandet. I forårssæsonen er de forskellige optagelsesprøver integreret i undervisningsplanen og deltagere på efterårsholdet har mulighed for at deltage i et vejledningsforløb omkring optagelse i det følgende forår.

Tidligere elever udtaler:
Rosa Winther Denison, indehaver af RWD:
”For mig var Vera det perfekte springbræt til min kretive karriere. Vera gav mig mulighed for at udfolde og udfordre mine kreative evner samtidig med, at jeg lærte en masse nyt. Jeg kan på det varmeste anbefale et forløb på den kreative skole.” 

Maria Dannevang Thomsen, studerende på tekstilformidleruddannelsen, UCC:
"På VERA er der plads til at man kan udvikle og udfolde sin kreativitet. VERA er hver en øre værd. Et ophold på VERA er den bedste investering. Her bliver personlig udvikling sat i højsædet, og her er rum og plads til alle uanset baggrund og niveau. VERA har været et springbræt for mig til en videregående uddannelse indenfor den kreative branche." 

Matthias Brochorst, studerende på Danmarks Designskole
"Forløbet på VERA har klart styrket mit procesarbejde, og har haft en stor finger med i spillet, i at jeg går på den uddannelse som jeg gør, nemlig min drømmeuddannelse på Danmarks Design skole.  De super kompetente undervisere hjalp mig til at definere, hvad det egentlig var, jeg ville – nemlig Men’s fashion. Jeg følte mig set, selvom jeg var den eneste på mit hold, der havde valgt at arbejde med herretøj. Det var med at til bekræfte, at det var det rigtige valg.  De bekendtskaber jeg gjorde mig på skolen, blev hurtigt til venskaber, som også var i meget høj kurs for mit vedkommende. Det er helt sikkert mennesker, jeg ikke ville ha’ været foruden at lære at kende. Alt i alt var det et kæmpe succesvalg for mig, at vælge VERA!" 

Pris og tilmelding