Billedkunst B

I undervisningen er det vores mål at medvirke til at hver enkelt elev får opbygget et stærkt billedkunstnerisk fundament og udvikler sit eget billedkunstneriske udtryk.

For at realisere dette mål har vi fokus på at eleven får en forståelse for at kunstværker altid har en specifik betydning og en tids- og samfundsmæssig placering. Derudover  lægger vi vægt på at den enkelte elev bliver i stand til at placere sit kunstneriske arbejde i forhold til andet kunst. Og det ikke bare i forhold til samtidskunsten, men også i forhold til kunsthistorien og i særdeleshed den nyere del af den (1900 og frem til nu). 

Undervisningen består af to hovedmomenter; dels rundbordssnak om billedkunst, samfund, politik og æstetik og dels individuelle samtaler og vejledning med hver enkelt elev med udgangspunkt i egne værker.

Mindst to gange pr. semester er der fællesgennemgange med faste lærere og gæstelærere. Og der vil hvert semester være undervisningsforløb, af kortere eller længere varighed, med udefra kommende billedkunstnere. 

Vi taler også om hvordan man formidler sin kunst, således at man lærer at kunst er noget der har en modtager. Og her er det vigtigt at eleven lærer at se sin kunst som noget der kan diskuteres frit af andre, altså lærer at være åben for kritik og nye vinkler på sit arbejde.

Undervisningen handler, udover at udvikle sit eget kunstneriske arbejde, i høj grad om at komme ind i sproget omkring kunsten. Det gør vi ud fra fælles undervisning, fælles sete udstillinger, fælles gennemgange, fælles læste tekster. Kort og godt fælles erfaring, som vi omdanner til et sprog vi kan bruge til at forstå, eller ikke forstå, det vi ser. Og derigennem udvikle os og samtidig blive i stand til at formulere, hvorfor et værk er interessant eller uinteressant, samt erfare dette og lære af det. 

En undervisningsdag starter med en morgensamling på atelieret, hvor alle er samlet og dagens forløb vil blive gennemgået. Andre dage arbejder hver enkelt elev med sine egne værker. (Og der er også mulighed for at bruge atelieret og skolens faciliteter om aftenen og i weekenderne).

Der er to fællesudstillinger på skolen i løbet af hvert semester, hvor alle skolens elever udstiller samlet; en midtvejsudstilling og en afslutningsudstilling. Derudover arrangerer vi på Billedkunst B to eller flere udstillinger/arrangementer i skolens eksterne udstillingsrum, Projektrum Vera.


Gennemgående undervisere er: 

Christian Schmidt Rasmussen, billedkunstner. Uddannet på det Kgl Danske Kunstakademi 1992. Lektor ved det Jyske Kunstakademi 1998 - 2001. Medlem Statens Kunstfonds udvalg 2011 - 2014.  Soloudstillinger på Overgaden 2010, Galleri Nicolai Wallner, København, 2007; Århus Kunstbygning, Århus, 2004; Pinksummer, Genova, 2000; Ten In One Gallery, Chicago, 1998; Kunsthallen Nikolaj, København, 1995 og Baghuset Galleri, København, 1991. Hans værker har desuden været vist på Kunsthal Charlottenborg,  Prag Biennalen, Badischer Kunstverein, Louisiana, Humlebæk og Sophienholm . Se nogle af Christians værker her

Thorgej Steen Hansen, billedkunstner, uddannet fra det Kgl. Danske Kunstakademi i 2004. Arbejder inden for flere medier med specielt fokus på tegning, maleri, collage, tekst, koncept  og installation. Har udover egen praksis været aktiv i flere kunstnergrupper, deriblandt Kunstnerkollektivet Selvsving, Zedamator og Stereo Metrik Total. Har også været initiativtager, arrangør og kurator på en lang række udstillinger i ind- og udland. Se Thorgejs arbejder her.